Influencere som marketingsværktøj
Et brand i sig selv kan bære en værdi. Gennem de sidste mange år har man kunne se, hvor meget det betyder, at ens brand er associeret med kvalitet og god stil. Siden sociale medier gjorde sit indtog har branding været altafgørende for, hvor godt ens produkter sælger. Ikke alene har influencere fået stor indflydelse på hele kundesegmenter. Der er også skabt en platform, hvor mærker kan cementere deres plads og fastholde den. Tidligere havde man brug for store stjerner og samarbejder med de rigtige magasiner, før man fik sit brand rigtigt ud på markedet. I dag kan man starte småt med mindre influencere og over tid arbejde sig op til større og større influencere og dermed platforme. Nogle brands har selvfølgelig allerede et enormt godt ry. Disse mærker behøver ikke på samme måde kæmpe for deres plads, men kan på sin vis bibeholde det alene på grund af sociale mediers vidtgående rækkevidde.
Nike og Adidas
Som tidligere nævnt er der nogle brands, som allerede har et kvalitetsstempel, som ikke bare lige forsvinder. Eksempler på dette kunne være Nike og Adidas. Begge er mærker, som næsten alle mennesker kender. Derfor behøver de ikke på samme måde investere i markedsføring på sociale medier. De er i høj grad allerede eftertragtet, og det er i langt højere grad nye brands, som skal udfordre de store kanoner på sociale medier.
En klassiker på sneakersmarkedet er Nike’s Air Force 1. Air Force 1 har længe haft sin plads i sneakerheads Hall of fame. De er tidløse og måske allervigtigst, designet og udgivet af en af kæmperne på markedet Nike. Air Force 1 har altså et kvalitetsstempel, som ikke behøver sit boost på sociale medier. Men ikke alle brands kan være så heldige. Derfor må man, som ny virksomhed heller ikke sammenligne sig selv med disse brands og sneakers, som Air Force 1, når man bevæger sig ud på markedet. Air Force 1 behøver formentlig ikke markedsføring nogensinde igen. Den er så cementeret på markedet, at det ikke kan svare sig.
Ny på markedet
Er man nyt brand på markedet, bør man altså ikke sammenligne sig med Air Force 1. Man bør i stedet overveje, hvor gode muligheder sociale medier egentlig giver for god branding. For med influencere og sociale medier, som Instagram og TikTok, behøver man ikke en Air Force 1 status for at kunne sælge godt. I stedet skal man kende sit produkt og sin målgruppe. Herefter kan man finde influencere med den rigtige følgerskare. Med et samarbejde med disse, kommer man hurtigt udover stepperne og indtager markedet. Men det kræver, at man er i stand til at anerkende, at man ikke er Air Force 1 fra Nike.