Ingen teknologi kan foretage en fælge reparation


Mange brancher er blevet optimeret ved hjælp af teknologi og it. De er blevet et bærende element for, hvordan man finder problemer og løsninger i diverse brancher. Et af de steder, hvor det er meget tydeligt, er i bilbranchen. Mekanikere finder sjældent problemer i bilen uden at have fået hjælp af den ene eller anden slags teknologi. Grunden til, at det er blevet så naturlig en del af industrien, er, at bilfabrikanterne også i langt højere grad benytter sig i teknologi i deres produktion.

 

Diagnosticering af bilen

Har man bøvl med sin bil, tager man den naturligvis til mekaniker. Her går man ud fra, at de uden problemer kan diagnosticere den og fikse den med det samme. Det er også tilfældet, men der er dog sket en stor ændring i måden man diagnosticerer på. For tidligere skulle mekanikeren selv gennemsøge bilen og derigennem finde frem til problemet, så det kunne blive lavet. I dag kobler man som det første en computer til bilen, som scanner den lynhurtigt, og i størstedelen af gangene vil computeren være i stand til at fortælle, hvad der er galt med bilen. Herefter skal mekanikeren i gang med at fikse problemet. Men branchen er blevet meget mere effektiviseret efter, at it og teknologi er blevet implementeret.

 

Stadig manuelle reparationer

Der er naturligvis også en del forskellige reparationer, som kan ses med det blotte øje. Kommer man ind efter, at man har givet ens fælge en tur langs kantstenen, vil det selvfølgelig ikke være nødvendigt at tilkoble en computer for at regne ud, at der er brug for en fælge reparation. Her kan mekanikeren naturligvis konstatere problemet med det samme, og derfor straks gå i gang med en fælge reparation. En fælge reparation er ikke den eneste reparationsform, som kan spottes med det blotte øje, og langt fra den eneste reparation, som skal laves med de bare næver. At lave en fælge reparation kræver færdigheder fra mekanikerens side, som ikke kan erstattes af en computer. Så selvom it og teknologi i høj grad er et værktøj, som også mekanikere benytter sig af, så er det endnu ikke nået til det punkt, hvor en computer eller robot kan erstatte mekanikeren på værkstedet. Din fælge reparation kræver fortsat menneskelige kræfter, før fælgene igen ser skarpe ud og man kan bevæge sig ud på vejene igen. Så selvom man må erkende, at de mekanikere, der bliver uddannet i dag, har væsentlig flere teknologiske hjælpemidler, så kræver faget fortsat, at de har nok kendskab til biler til at kunne foretage fælge reparationer og alle andre reparationer. Der er altså hjælp at hente, men de manuelle færdigheder er endnu ikke blevet tilovers.