De 3 bedste kanaler til organisk vækst

I alle mine år i online marketing har mit primære vækst fokus været organisk vækst. Det har givet mest mening i forbindelse med affiliate marketing som jeg har arbejdet med i alle årene og så giver det også den bedste langsigtede investering i vækst, da den ofte er mere vedvarende end PPC, e-mail markedsføring osv.

 

Selvom alle de populære platforme efterhånden giver virksomheder mulighed for at køre med annoncer, så er der stadig mange af dem der er gode til at vækste organisk med. Det betyder altså at du ikke skal lade dig begrænse af de tre platforme jeg nævner herunder, det er blot dme hvor jeg ser det bredeste potentiale på tværs af brancher.

Klassiske søgemaskiner (SEO)

Den første kanal jeg vil fremhæve er søgemaskiner som Google, Bing og hvad der ellers er af søgemaskiner i andre lande. Det er stadig folks go to move at søge information og produkter i søgemaskiner som Google og Bing der levere en masse relevante hjemmesider som svar på din søgning.

 

For at få succes med SEO som det hedder når du vil vækste på Google, så skal du lave noget godt og brugervenligt content til din hjemmeside, dele det med din målgruppe og få links til dit indhold. Det med at få links er ligeså vigtigt som at lave noget godt indhold, men det er ikke altid lige så nemt, og derfor kan det godt betale sig at købe links.

Pinterest

Uanset om man snakker international eller lokal markedsføring, så er Pinterest efter min mening et af de mest oversete sociale medier. Pinterest er først og fremmest et inspirationsmedie, og stort set alle virksomheder har et produkt hvor der er noget inspirerende at fremhæve. Det kan være i form af citater, billeder, to-do’s, indretning osv.

 

For nogle virksomheder vil det være et meget top-funnel medie at benytte, men det for andre vil ligge længere nede i salgstragten.

Youtube

Youtube er verdens hurtigst voksende søgemaskine. I dag vil folk meget hellere have hjælpe til at løse problemer og svare på spørgsmål gennem videoer. Det giver god mening da det er meget nemmere at forstå og lære gennem en video frem for en tekst.

 

Der er stadig mange søgninger der slet slet ikke er udnyttet på Youtube, og det er ikke for sent for dig og din virksomhed at skabe hurtigt og stabil organisk vækst på Youtube. Find ud af hvad dine kunder søger svar på omkring dine produkter og lave en video om det. Start med din smartphone og et ring light, det er nok til at give videoer af meget tålelig kvalitet.

 

Jeg vil til sidst minde dig om igen ikke at lade dig begrænse af mine tre anbefalinger, der er andre platforme der også er rigtig gode at skabe organisk vækst med, herunder Instagram der er rigtig godt til influencers og opskriftssider el. virksomheder med fødevareprodukter, og twitter der kan være fantastisk at skabe et community med hvis man bevæger sig i B2B segmentet.